Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Obiectele de inventar nu sunt definite explicit in O 1802/2014 privind reglementarile contabile. Ordinul incadreaza obiectele de inventar in categoria stocurilor si prevede utilizarea pentru reflectarea lor in contabilitate, a urmatoarelor conturi:
- contul 303 “Materiale de natura obiectelor de inventar” – cu ajutorul caruia se ține evidența existenței și mișcării materialelor de natura obiectelor de inventar.
- contul 603 “Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar” -cu ajutorul caruia se ține evidența cheltuielilor privind materialele de natura obiectelor de inventar la darea în folosință a acestora.
- contul 8035 “Stocuri de natura obiectelor de inventar date în folosință” -cu ajutorul caruia se ține evidența stocurilor de natura obiectelor de inventar date în folosință.
Caracteristicile lor rezulta prin comparatie cu mijloacele fixe, adica:
- sunt utilizate de regula pe o perioada mai mica de un an
- valoarea lor de intrare este sub 2.500 lei. Acest plafon de 2.500 lei exista din punct de vedere fiscal, din punct de vedere contabil nu exista o valoare prag. Din motive de simplificare, cele mai multe firme utilizeaza si in contabilitate aceasta valoare de 2.500 lei pentru incadrarea mijloc fix sau ca obiect de inventar.
Monografia contabila pentru achizitia unui distrugator de documente in valoare de 1.000 lei plus TVA este:
- achizitia
% | = | 401 | Furnizori | 1,190.00 | |
303 | Materiale de natura obiectelor de inventar | 1,000.00 | |||
4426 | TVA deductibila | 190.00 |
- darea in folosinta:
603 | Cheltuieli privind materialele de naturaobiectelor de inventar | = | 303 | Materiale de natura obiectelor de inventar | 1,000 |
- evidenta pe contul 8035:
8035 | Stocuri de natura obiectelor de inventardate în folosință | 1.000 |
In SmartBill Conta tot acest proces este automat. Astfel, la inregistrarea unei facturi care contine un obiect de inventar, la selectarea contului 303 se deschide automat butonul adauga care permite inregistrarea intr-un registru al obiectelor de inventar:


La bifarea optiunii Dare in folosinta se genereaza nota 603=303.
Registrul obiectelor de inventar generat din SmartBill este o lista foarte utila cu toate obiectele de inventar date in folosinta:

Odata introduse in aceasta lista ele se pot scoate din gestiune, modifica darea in folosinta sau sterge darea in folosinta.

Registrul se poate afisa intr-o forma mai completa, bifand optiunile disponibile asa cum se poate observa in imaginea de mai jos:

Aceasta lista este foarte utila la final de an, cand se efectueaza inventarierea patrimoniului, fiindca desi obiectele de inventar nu mai apar pe conturile bilantiere, inventarierea lor si reconcilierea totalului listei se face cu suma inregistrata pe contul extrabilantier 8035.
SmartBill Conta permite importul listei cu obiecte de inventar la utilizarea pentru prima data a aplicatiei, pe baza unui fisier excel intr-un format standard, care se completeaza si apoi se importa in aplicatie.